مقالات

 پاسخ به شبهات ناصر القفاری درباره بدا

نویسنده: وحید پاشایی بدا یکی از کلید ی ترین آموزه های شیعه است و فهم درست آن می تواند در زمینه باورهایی مثل خداشناسی، پیامبرشناسی و امام شناسی، همچون علم و اراده الهی و علم غیب معصومان و پرسش های مطرح درباره آنها راه گشا باشد. این مقاله بر آن است تا شبهات ناصر القفاری، یکی از علمای وهابی را درباره مسئله بدا، با ادله نقلی و عقلی به نقد کشیده، اثبات کند که استعمال بدا برای خداوند از سوی شیعیان مستلزم هیچ محذوری همچون نسبت جهل به خداوند یا برتری اهل بیت(ع) بر خالق یا غلو در جایگاه ائمه(ع) نیست. استعمال این اصطلاح، مجازی است و بدا در علم خداوند به معنای وقوع آن در لوح محو و اثبات است که تقدیرات در آن ثبت می شود و متعلق علم فعلی خداست. علم ذاتی خداوند لایزال و لایتغیر و در لوح محفوظ نزد خداوند است. همچنین غیب دانی امامان شیعه ریشه در منابع وحیانی دارد و به دلیل تفاوت بارز با علم غیب الهی در کمیت و کیفیت، مستلزم هیچ گونه برتری ایشان بر خداوند یا هیچ غلوی درباره شخصیت ایشان نیست. داستان های تاریخی مورد استناد قفاری نیز دارای تناقض و ناپذیرفتنی اند. کلیدواژه ها: بدا، علم الهی، علم غیب، قفاری، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات.
 

 نقد مقاله بررسی جریان حکمیت از منظری دیگر

نویسنده: جواد علاء المحدثین
 

 گفتمان مشترک میان تشیع و مسیحیت

 

 بازتاب شیعه پژوهی در فضای مجازی

نویسنده: حمید رضا کاهانى
 

 جستاری در پایان نامه های امامت پژوهان غربی

نویسنده: سید عبدالحمید ابطحی
 

 جستاری در معنای واژه ی ولی

نویسنده: شیخ محمدرضا جعفری، سید حسین حائری
 

 همراه با امامت پژوهان - مصاحبه با آیه الله میلانی

 

 کتاب شناسی: دلائل الصدق

نویسنده: عباسعلى مردى
 

 وضعیت شیعیان هند

 

 عوامل گسترش اسلام و مذهب اهل بیت در شبه قاره

نویسنده: سید مهدى علیزاده موسوى
 

 جلوه خلافت در الصلوه خیر من النوم

نویسنده: سید علی شهرستانی
 

 فرایند آگاهی شیعیان از علم غیب امامان

نویسنده: سید عبد الحمید ابطحى
 

 وراثت اصطفائی مقامات الهی

نویسندگان: شیخ محمد سند، محمد فرید انصارى
 

 همراه با امامت پژوهان

 

 «اقرار الصحابه » اثری گرانمایه از سده ششم هجری

نویسنده: عبدالله غفرانی
 

 امامت غدیر در سوره انشراح

نویسنده: محمد باقر انصاری
 

 باورداشت مهدویت در خطبه غدیر

نویسنده: امین خوشرفتار چکیده: درباره امام زمان عج روایاتی از پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه اطهار علیه السلام وارد شده که اهمیت و ضرورت بحث مهدویت را ـ از همان سال های نخستین ظهور اسلام ـ می رساند. یکی از اخبار مهمی که از جانب نبی مکرم اسلام ص به دست ما رسیده است، بیان صفات و ویژگی های امام زمان عج در خطبه غدیر است؛ آن هم با عباراتی زیبا و در زمانی حساس که بحث انتساب امیرالمومنین علیه السلام مطرح بود. این نوشتار بر آن است تا با بهره گیری از آیات قرآن کریم و اخبار اهل بیت علیه السلام این عبارات را (که حدود بیست و یک عبارت است) شرح دهد. در این شرح، هم به ظرافت های واژگانی و هم به معنای کلی عبارات ـ با در نظر گرفتن آیات و احادیث ـ توجه شده است.
 

 غدیر خم در آثار پژوهشی انگلیسی زبان غرب

نویسنده: محمد مقداد امیری چکیده: غدیرخم یکی از مهم ترین، کلیدی ترین و سرنوشت سازترین نقاط تاریخ اسلام است که درآن، دست کم به اعتقاد شیعه، رسول خدا ص سرنوشت آینده جهان اسلام را تعیین کردند و نسبت به موضوع مطرح­ شده در آن، از امت اسلام بیعت و پیمان وفاداری گرفتند. این رویداد را می توان از میان دیگر رویدادهای دوران رسالت پیامبر ص ، بارزترین نقطه ای دانست که خاستگاه اصلی شیعه از آن­جاست و باز هم دست­ کم به اعتقاد شیعه، بحث وفاداری یا عدم وفاداری به پیمان مطرح ­ شده در آن است که امت اسلامی را به دو گروه مهم شیعه و غیرشیعه تقسیم کرده است. غدیرخم با این دیدگاه، همواره و برای همیشه تاریخ، موضع ظهور تمایز اصلی میان شیعه و غیرشیعه به حساب می آید.[1] آن چه که می تواند در بررسی مطالعات شیعه پژوهی و به تبع آن امامت پژوهی غرب، مسئله ای اساسی و ریشه ای به شمار آید، آن است که موضوع غدیرخم در پژوهش های غربی، از چه جایگاهی برخوردار است و پژوهش­گران شیعه پژوه غرب با آن چه مواجهه ای داشته و دارند. به نظر می آید این سوال نخستین چیزی است که باید در بررسی و مطالعه امامت پژوهی غربیان مورد توجه و عنایت قرار گیرد
 

 بررسی مفهوم امامت در خطابه غدیر

نویسنده: علیرضا فرجپور تفسیر نادرست مفاهیم دینی که ناشی از عواملی چون بدفهمی یا غرض ورزی است، مشکلات وخطراتی جدی بر جامعه دین داران تحمیل می کند. برای جلوگیری از آسیب اعتقادی در اجتماع دینی، قبل از هر چیز نیازمند فهم صحیح مفاهیم دینی می باشیم. در این راستا ابتدایی ترین و صحیح ترین اقدام، رجوع به منابع اصیل دین (کتاب و سنت) است. در برخورد با مشکلِ انکار امامت یا تحریف معنای حقیقی آن نیز مراجعه به متون وحیانی، اولین و ضروری ترین اقدام به نظر می رسد. این که امام کیست؟ مقام و اوصاف اختصاصی امام چیست؟ ما در قبال وی چه وظیفه ای داریم؟ و سوالاتی از این قبیل، جز با تبیین دقیق آیات و روایات مربوط به این موضوع، پاسخ صحیح داده نمی شوند. در مواردی مشاهده شده که با ارایه برداشت ها و قرائت های جدید و خودساخته از مفهوم امامت، قلب ماهیتی در چیستی این مقام به وجود آمده؛ مثلاً تفسیر مقام امامت به یک مقام باطنی و محدود کردن آن به ارتباطات شخصی، تفسیری است که نه تنها دلیل شرعی معتبری ندارد، بلکه ـ به عکس ـ با بسیاری از نصوص و آموزه های متقن شیعی مغایرت دارد.
 

 امام و قوای بصری

نویسندگان: اتان کولبرگ، ابوالفضل حقیری، مقاله زیر با عنوان «امام و قوای بصری»، یکی از نوشته ­های اوست که گرچه ممکن است صرفاً مقاله ­ای گزارشی در مورد یکی از توانایی­های امام در امامت شیعی باشد؛ اما ـ همان گونه که خواهیم دید ـ پاورقی­های مفصل و متنوع او در این مقاله و مراجعه او به منابع فراوان متنوعی چون: علل­ الشرائع صدوق، مناقب ابن­ شهرآشوب، کامل الزیارات ابن­ قولویه، اکمال ­الدین صدوق، المختصر حلی، الخرائج و الجرائح قطب راوندی، بصائرالدرجات صفار قمی، الاحتجاج طبرسی، دلایل­ الإمامه طبری، اثبات­ الهداه عاملی، تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام ، تفسیر عیاشی، تفسیر صافی فیض، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، کافی کلینی، بحارالانوار مجلسی، رسائل شریف مرتضی، الاختصاص مفید، مرآهالعقول مجلسی، تفسیر البرهان بحرانی و دیگر منابع نشان می­دهد که تا چه حد و با چه دقتی، حتی در موضوعی جزئی به مطالعه و بررسی و مرور منابع، از جمله منابع شیعی پرداخته است.

آخرین بعد صفحه 1 از 4 قبل اولین

کلیه حقوق معنوی به دفتر همکاری‌های مؤسسات شیعه‌پژوهی تعلق دارد.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز